Siolim, Goa, India

19 mei 2014 - Siolim, India

Zoals ik dat zowel eerder in India als ook in Nepal heb ervaren, blijkt ook in Goa internet een onbetrouwbaar medium dat vaker niet dan wel werkt. Wat zijn we in Europa toch gewend geraakt aan en daardoor ook steeds meer afhankelijk geworden van internet. Hier is het een goede oefening in loslaten, wat op zich natuurlijk ook wel weer past in landen die bekend zijn vanwege hun spirituele structuren.

Ik houd het mijn eerste dag in Goa relaxet en zelfs dan stroomt het zweet nog langs mijn lijf. Het hotel is erg mooi, maar ik moet het doen met propellers aan het plafond en dat geeft maar tot op zekere hoogte verkoeling. Gelukkig is er een beetje wind. Ik ga op zoek naar een zwembad maar dat levert niks op. En dan is er tegen de avond de zee, waar ik net voordat de zon ondergaat in de branding afkoeling vind.
Ik ontmoet Nina een vriendin van Lucie en samen maken we in haar huis wat te eten en dat mondt uit in een gezellige meidenavond.

De dag daarna bezoek ik Lucie haar bedrijf. Zij runt een bakkerij naar Frans concept met echte croissants en allerlei soorten (heerlijk) gebak. Dat betekent werkgelegenheid voor 27 mensen en zorgen dat twee winkels draaien. Een derde winkel staat er binnenkort aan te komen.
Aansluitend bezoeken we Lalita en Alex, een Nederlands echtpaar, dat hier in Goa woont. Via Nanko, een vriend in Nederland heb ik hun naam en adres ontvangen en het grappige is dat zij ook bevriend blijken te zijn met Nina. Hoe klein de wereld toch weer is. We eten gezellig buiten en het blijkt een erg dynamisch en ondernemend stel te zijn. Het klikt ook tussen hen en Lucie en dat vind ik extra leuk.
Er kleeft echter een bezwaar aan al dat lekkere eten, nl.dat ik weer in gewicht toeneem, waar ik in de afgelopen weken toch wat was afgevallen tot mijn grote vreugde.

Mijn laatste dag in Goa begint rustig. In de middag staat een boottocht op de rivier gepland en ik ben heel benieuwd naar de krokodillen. Helaas blijkt er iets stuk in de boot en gaat de tocht niet door en gaan we in plaats daarvan naar het strand. Het schijnt een veel voorkomend iets te zijn hier: dingen gaan vaak stuk, hetzij door de zoute lucht, hetzij door het vochtige klimaat.

Het zeewater is heerlijk. Een heftige wind maakt echter dat we helemaal onder het zand komen te zitten en het is dan ook lekker dat we nadien nog een andere locatie aandoen met een zwembad zodat we schoon kunnen spoelen.
Met nog een laatste drankje voor de nacht besluiten Lucie en ik een paar gezellige dagen samen. Morgenochtend is het tijd om de koffers weer te pakken en via Mumbai naar Amsterdam terug te vliegen.
Het zal zeer zeker wennen zijn om weer in Nederland te zijn. Maar ook fijn om jullie weer te zien.

♡ ♡ ♡ ♥ ♡ ♡

1. Roos kammenga:
    19 mei 2014
    Dag lieve An-Jes, ik begrijp dat het er bijna op zit. Wat een geweldige reis heb je gemaakt. Het zal lang duren voor je weer helemaal bent ingedaald naar het normale leventje. Heb nog fijne laatste dagen en fijn je binnenkort weer te zien. Liefs
  2. Maria Hogeveen:
    19 mei 2014
    Tot gauw An-jes Kryana en ik wens je een goede reis toe en goede landing in het Hollandse.Liefs Maria
  3. Dieuwertje:
    20 mei 2014