Patan, Nepal

13 mei 2014 - Patan, Nepal

Na een dagje rust, besluiten we toch weer op pad te gaan. Niet te ver, want Luc is nog wat slapjes, dus dat wordt Patan, dat zowat aan Kathmandu vastgeplakt zit. We steken de rivier over - en dat ruik je aangezien die als een open riool wordt gebruikt - en drinken een glaasje met de dochter van een oude kennis van Luc. Zij krijgt van hem videomateriaal wat ze mag gebruiken voor haar werk.

Dan wandelen we naar het centrale plein in Patan met een veelheid aan tempels. Er is zoveel te zien, dat ik bijna ogen tekort kom. En overal zitten mensen op de trappen van de tempels te genieten van de plek.
Af en toe lopen er groepen mannen langs met trommels en fluiten en aan de rand zijn er winkeltjes en kramen met beelden en rituele voorwerpen.

Ook vandaag is het prachtig, zonnig weer. Eigenlijk heeft het niet meer geregend sinds ik een week geleden parapluutjes heb gekocht. Toch handig.
In de zon is een het weliswaar een warm, maar minder dan in India en in de schaduw is het heerlijk.

In het voormalige paleis is een museum ingericht waar ik een aantal mooie voorwerpen zie, o.a. de troon van de koning die als een incarnatie van Vishnu werd beschouwd.
En tot slot is er dan nog de Gouden Tempel met diverse gebedsruimtes.

Terwijl we de stad uit lopen, komen we langs een plek waar de vrouwen water halen. Waterleiding in huis is blijkbaar geen vanzelfsprekendheid.

En dan is het tijd voor wat eten en we besluiten een duur hotel te bezoeken in de verwachting dat dit synoniem is voor kwaliteit. Helaas valt dat tegen en het voelt ook helemaal niet goed om te zien hoe Nepalese mensen die vrijwel geen Engels spreken of verstaan iets moeten neerzetten wat niet bij hen past. Blijkbaar begrijpt de leiding niet hoe men dit spel dient te spelen om het leuk en geslaagd te laten zijn. En dan is het alleen nog maar duur en klopt er iets niet. Het voelt ergens zelfs triest als je zo moet werken.

Een ander bezoek aan Patan voert ons naar het Summit hotel, ooit gebouwd door een Nederlander. Ik heb hierover gelezen en ben heel benieuwd om dit ter plekke te bekijken. Daar komt bij dat er een zwembad is dat veilig lijkt te zijn (bacteriën) en dat is ook aanlokkelijk bij deze temperatuur.
Onderweg ernaartoe komen we langs de Nederlandse ambassade waar we een bezoek brengen en een leuk gesprek hebben met de honorair consul, een vrouw van onze leeftijd die al vele jaren in Nepal woont.
Het Summit heeft een prachtige tuin en een lekker zwembad, ligstoelen en ik geniet van de zon, citroenlimonade en een lekkere, late lunch.

1. Maria Hogeveen:
    13 mei 2014
    Lieve An-jes Kryana,

geniet nog van je laatste dagen. Hier heeft het veel geregend. Jammer dat Luc niet lekker is geworden dar zo ver van huis.
    Goede terugreis gewenst. Tot ziens IZV Maria
  2. Yvon vietor:
    13 mei 2014
    Lieve Anjes Kryana,
    Wat is het leuk om jouw reis zo te kunnen volgen en wat zijn er al veel bijzondere gebeurtenissen op je pad gekomen.
    Ik geniet ook zo van de foto's, prachtig.
    Blijf gezond en ik wens je een behouden thuisreis.
    Veel liefs i.z.v. van Yv
  3. Marijke hendriks:
    14 mei 2014
    Lieve An-jes, ook ik wens je een goede terugreis en wat heb je veel mooie foto's gemaakt en een mooi verslag, hier kun je nog vaak van genieten als je weer terug bent in Nederland.dikke knuffel, Marijke
  4. An-Jes Kriyana:
    15 mei 2014
    Dank voor jullie goede wensen.

X