Shimla, Chandigarh - India

27 april 2014 - Chandigarh, India

We vertrekken wat later dan gepland vanuit Kasol zodat alles in alle rust kan gebeuren, want zowel Fiorella als ik voelen ons best nog gammel. Een taxi brengt ons in een goede zes uur naar Shimla. Het is een prachtige tocht door de bergen en het vereist goed stuurmanschap om tussen de gaten door en steeds inhalend deze rit te rijden. Twee keer op een haar na een botsing, maar alles ging goed. Zolang je de taal van de claxon verstaat, kan er veel op de Indiase wegen.

In Shimla gaan we snel even naar de tempel van de Hindoeïstische god Hanomag voor dat het donker is. Deze God met een apenhoofd is de beschermer van de stad en staat meer dan levensgroot boven op de berg in een bos met apen. Die zijn er sowieso veel in Shimla.
Deze stad is tegen de bergen gebouwd en alle straten zijn verbonden met trappen. Al klimmend bereiken we het sfeervolle centrum waar we een hapje eten om vervolgens vroeg naar bed te gaan.

De volgende ochtend nemen we de trein naar Kalka, eindpunt van een door een reisgids geadviseerde boemel die over de toppen van de steeds lager wordende bergen naar het zuiden voert door een eindeloos aantal tunnels en met fraaie vergezichten.
Tegenover mij op de harde, kleine bankjes zit een jong Indiaas stel dat de reis veraangenaamt met eten. Eerst een warm ontbijt, verpakt in diverse plastic zakjes die stuk voor stuk in een zakje rijst worden gegoten en dan fruit, koekjes en andere snacks. Ik ga ook maar wat eten, het steekt aan en ik duik in mijn zak met koeken van de bakker.
Ik merk dat afval hier eenvoudig uit het raam wordt gegooid. Het is dan ook niet vreemd dat je overal in de natuur afval tegenkomt. Ik ben blij dat we daar in Europa een ander bewustzijn in hebben ontwikkeld.

Na vijf en een half uur is het mooi geweest en na nog een rit met de de taxi kan ik mijn zwempak aantrekken voor een heerlijk koele duik in het zwembad van ons hotel, inmiddels al een vertrouwde plek, aangezien we hier ook logeerden tijdens de bruiloft.
Het wordt een korte nacht, want om zeven uur de volgende ochtend worden we gehaald voor een rit naar Amritsar.