Chandigarh

21 april 2014 - Chandigarh, India

Vanuit Delhi gaan we met ons busje naar Chandigarh, de stad waar Ayesha is opgegroeid en de meesten van haar familie wonen. De koffers gaan op het dak en na zes uur reizen, komen we in hotel Aura Vaseela aan, met een heerlijke tuin en een zwembad. We worden ontvangen met bier, wisky en geroosterde kip, een combinatie die typerend blijkt voor Punjab.
De volgende dag brengt een taxi ons met een half uur rijden naar de stad waar we met z'n vijven een rondrit willen maken. Aangezien het regent, besluiten we tot een massage, wat wel weer heel erg lekker is. Tegen half drie is het droog en vertrekt de bus die ons o.a. bij de Rock Garden brengt, een kunstwerk waar je doorheen loopt. Erg mooi.

Als we terug komen in het hotel, is men klaar met de voorbereidingen voor het tuinfeest. De "oudjes" worden 's avonds bij de ouders verwacht om kennis te maken met de familie. Ik dus ook en we worden daar vrij formeel maar vriendelijk ontvangen. Eerst borrelen en om half elf een klein buffet. Terug in het hotel is het feest in volle gang en ik dans mee tot in de kleine uurtjes.

Na een rustige dag met zon, zwemmen en luieren, worden we 's avonds verwacht in de "Police Mess" waar de vrouwen hun handen en/of voeten kunnen laten beschilderen met henna. Dat betekent een uurtje drogen en twee weken de symbolen voor geluk bij je kunnen dragen. Het is een traditie die met feestelijkheden gepaard gaat . Ik kies voor zowel handen als voeten en vind het heel mooi gedaan.
Ik herken een aantal familieleden nog van de vorige avond. Iedereen is prachtig gekleed in saris en meer moderne Indiaanse jurken en met mooie sieraden. Het is duidelijk dat deze familie tot de upperclass behoort. Iedereen spreekt dan ook goed Engels en ik maak hier en daar een praatje.
Er is weer volop drank en eten.
Aan het eind van de avond barst een hevig onweer los en in de regen vertrekken we weer naar het hotel. Het regent en onweert hier regelmatig, maar tot dusver hindert dat de feestelijkheden niet.

En dan is het de grote dag met een ceremonie in de tempel en 's avonds een ontvangst door de ouders met wederom borrelen, een buffet en veel foto's met het bruidspaar, dat er fantastisch uitziet.
De ceremonie bestaat uit gebed en meditatie die wordt ondersteund door gezongen gebeden. Daarvoor zijn speciaal mannen in de tempel die met zijn drietjes de instrumenten bedienen en teksten chanten. Aan het einde wordt aan eenieder een bolletje uitgereikt om te eten dat bestaat uit suiker, graan en vet dat tijdens de kirtan is geheiligd.
En dan staat er weer een buffet klaar waar iedereen zich tegoed aan kan doen.

's Avonds is er de receptie met aansluitend diner. In tegenstelling tot wat we in Nederland wordt er niet aan een tafel gezeten, maar bedient men zich van een buffet. Er is weer volop van alles en wie wil kan dansen. Het gebeurt allemaal in een prachtig versierde tuin met een overdaad aan bloemen. Ik ontmoet diverse leuke mensen en het is een prachtig feest.

De volgende dag is het inpakken en tegen de avond nemen we afscheid van de ouders van Ayesha en vertrekken we met de nachtbus naar het noorden. We zijn dan met achttien personen.

1. Roos kammenga:
    22 april 2014
    Het lijkt wel een sprookje uit duizend en één nacht. Geweldig.
  2. Marleen Jongen-Dijk:
    23 april 2014
    Wat een bijzondere sprookjesachtige ervaringen in dit land van grote contrasten. Wie reist kan verhalen, dat is hier zeker wel het geval lijkt me. Een mooie tijd verder gewenst.
  3. Maria Hogeveen:
    23 april 2014
    Dank je wel voor de sprookjesachtige foto's. wat een andere wereld dan de onze. Een ervaring voor je die niemand je af kan nemen. geniet verder met volle teugen. Liefs Maria